fredag 9 mars 2012

det blev en flicka !

japp. den 28/2 kom hon . en tös...
hon vägde 3450 gram och va 49 cm lång !
och så vacker!
värkarna kom igång strax efter nio på morgonen.
och då va jag i full gång med att elda för att kunna duscha
eftersom jag ändå skulle på tillväxtultraljud och doktorbesök så skulle jag ju ändå fixa till mig.
men så kände jag att värkarna va på gång !

först ville jag inte tro det men efter en stund började jag inse att det nog va på gång.
så ca 5-7 minuter mellan värkarna så väckte jag Petri och han fick med hoppa i duschen
och fixa till sig !

jag tror inte att han riktigt trodde på mig när jag sa att det va på gång.
han tog det lugnt. rakade sig och satt vid datan och förstod nog inte riktigt att det va dags att åka när det va dags att åka.
barnvakten och chauffören ringde jag tidigt så dom va på gång och tur va ju de för jag tyckte det blev väldigt tätt mellan värkarna innan vi kom iväg.
när vi åkte genom sörping hade jag knappt 3 minuter mellan värkarna och jag märkte att chauffören gasade lite extra......

så 13:01 kom vi till sjukhuset och Petri fick för sig att han skulle röka....
jag bara sneglade på honom och väste att det hade jag ingen lust alls med.
så han fimpade väldigt snabbt ! hihi !

vi kom till förlossningen och blev mötta av barnmorskan Wendy som snabbt gav oss ett rum när jag sa att det va barn nummer 4 och att det va ca 2,5 minut max mellan värkarna.
13:10 va vi på rummet och jag fick byta om , blev undersökt och va öppen 7 cm . fick svagaste lustgasen och blev undersökt igen. va fullt öppen ca 5 cm efter första undersökningen. men vattnet hade inte gått så jag fick ligga och bara ha ont....

men det tog inte så lång tid så 14:01 gick vattnet med en smäll och sprutade ner en barnmorska jätte lite och hela golvet. haha.... ibland sker det med tryck.
så efter det tog det 14 minuter med krystvärkar så va hon ute.
14:15 födde jag en underbart söt liten tös.
och förlossningen va perfekt.
fick sy ett par stygn efteråt. precis som förra gången.

och det är ju inte så skönt att bli sydd. men tittar man bara på sin nya lilla bebis så försvinner den värsta smärtan.

vid 18- tiden hade jag duschat och vi hade fått fika brickan och mysat så då flyttade vi över till bb. där vi fick dela rum med en muslimsk kvinna.
men hon störde inte.....

vi va knappt på rummet i alla fall.
vi gick ut i caféterian och ringde barnen och drack kaffe
sen kom Kim och hennes kille Daniel och tittade på bebis och fikade lite.
efter det gick vi och la oss och bara mysade och tittade på vårt lilla troll.
och sov lite grand också !


nu när jag skriver är hon 10 dagar gammal och har fortfarande inte fått ett namn.
finns ett par alternativt som låter bra. men Petri är kräsen denna gången.
vi får se vad det blir ! svårt är det !
hon är en fantastisk liten varelse. hon sover bra. äter bra och verkar bara vara sååå nöjd med tillvaron. hon sover trots att hennes syskon busar och bankar.
Leo är super stolt över sitt syskon och Nikita är försiktig med ser nöjd ut och verkar tycka att det är mysigt !
men samtidigt så måste jag ge alla tid. vilket kan vara svårt att känna att man får tillräckligt !
Felicia är super duktig med alla de små och verkar jätte glad över att ha fått en syster till....


i morgon hoppas jag kunna ta en promenad med vagnen.
mysa en stund .
kanske ta affären och en sväng förbi lekparken. men det beror på hur varmt det blir ute !
dom har lovat upp i mot 13 grader !
igår va jag på bvc och vägde henne.
hon vägde 3660 gram så hon verkar gå upp fint...
och hon äter jätte bra så det känns toppen.


lyckliga jag ! älskar alla mina barn väldigt mycket !
och varje barn är unikt.
och varje förlossning är ett mysterium men en sån underbart smärtsam härlig upplevelse som jag gärna skulle göra igen och igen....
men man måste väl kanske ta ett beslut. är hon sista bebisen för mig.? eller ska vi ha fler ?
man vet aldrig ! just nu kan jag inte svara på det !



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar